» Vitamíny

Vitamíny jsou esenciální,pro tělo nezbytné látky.

V této části najdete rozpis vitamínů a kde je najdete.

Naše tělo je nedokáže vyrobit je nutné je přijímat stravou.

Vitamíny rozdělujeme na 2 skupiny.

1. vitamíny rozpustné v tucích - A, D, E, K ukládají se v organismu a jejich zásoba vydrží několik týdnů až měsíců

2. vitamíny rozpustné ve vodě - B / s výjimkou vitamínu B12 / , vitamin C, jejich přebytk se vylučuje močí a musí být průběžně doplňovány.

 

VITAMIN A:

  • rozpustný v tucích
  • najdeme ho pouze v živočišných zdrojích
  • může dojít k předávkování

Je nutný pro tvorbu Rodopsinu - zrakového pigmentu. Neodstatek vede k šerosleposti. Ovlivňuje činnost pohlavních žláz. Důležitý pro prevenci některýc druhů rakoviny.

KDE JEJ NAJDEME: játra a mléčné produkty, jako provitamín v zelenině a ovoci.

DDD: 800 mikrogramů na den

 

VITAMÍN B1- THIAMIN

  • rozspustný ve vodě

důležitý pro proměnu sacharidů z potravy na energii. Protistresový vitamín. Některý vědci se domnívají, že nedostatek B1 souvisí se vznikem depresí a duševních nemocí. Nedostatek vitamínu B1 vyvoláva nemoc ber-beri - onemocnění které vede k mentální poruše, úbytku svaloviny, paralýzr, poškození nervů.

KDE JEJ NAJDEME: libové vepřové maso, celá zrna, ořechová jádra a rostlinná semena

DDD: Dospělí 1,2 mg / den

 

VITAMÍN B2 - RIBOFLAVIN

  • rozpustný ve vodě
  • součást skupiny vitamínů B

důležitý při tvorbě hormonu štítné žlázy, který urychluje metabolismus a pomáha zajišťovat energetickou potřebu pro všechny orgány. Podporuje tvorbu imunitních buněk.  Důležitý pro udržování dobré funkce očí - prevence šedého zákalu.

Pravidelné užívání riboflavinu snižuje frekvenci a závažnost migrén.

 

KDE JEJ NAJDEME : mléčné produkty, játra, hovězí maso, ryby, celozrnné pečivo, vejce.

DDD: Dospělí 1,5mg

 

VITAMÍN B3 - NIACIN

  • rozpustný ve vodě
  • skupina vytmínu B komplex

nutný pro uvolňování energie z potravy. Mírny nedostatek se projeví nespavostí, nechutenstvím, boletmi břicha. Vážný neodstatek způsobuje nemoc PELAGRU - hubnutí, poruchy zažívání, dermatitidami, demence.

 

KDE JEJ NAJDEME : pivovarské kvasnice, játra, tuňák, krůtí maso, semena slunečnice, fazole, mléko, vejce, listová zelenina

DDD : 20mg

 

VITAMÍN B5 - KYSELINA PANTOTHENOVÁ

  • rozopustný ve vodě
  • metabolismus všech živin v těle
  • vitamin ze skupiny B  komplexu

jeho nedostatek je vzácný. Vyskytuje se prakticky ve všech potravinách.

 

KDE JEJ NAJDEME: maso, vnitřnosti, celozrnné pečivo, luštěniny...

 

VITAMÍN B6 - PYRIDOXOL

  • rozpustný ve vodě
  • vitamín ze skupiny B koplexu

jeho větší množství potřebují lidé, kteří mají velký přísum bílkovin.  Větší dávky pomáhají léčit chudkrvnost a nervové potíže.

 

KDE JEJ NAJDEME:  játra, vepřové maso, makrely, vejce, droždí, brambory, zelí, špenát, kapusta, zelenina, mrkev, ořechy, obiloviny a celozrnné pečivo.

DDD, dospělí 2mg

 

VITAMÍN B9 - KYSELINA LISTOVÁ

  • rospustný ve vodě
  • vitamín ze skupiny B komplexu

důležitý pro krvetvorbu a zvlášť nezbytný pro správný růst a vývoj plodu.Důležitý v období těhotenství, napomáha dělení buněk.

 

KDE JEJ NAJDEME: listová zelenina především / špenát, brokolice, růžičková kapusta... / , kvasnice, játra. Vařením se ho všwk ničí až 95%

DDD : Dospělí 200mcg

 

VITAMÍN B12 - KOBALAMIN

  • rozpustný ve vodě
  • skupina vitamínů B komplex

důležitý pro správnou funkci krvetvorby. Nezbytný pro správné fungování nervového systému, zlepšuje paměť. Je součást léku pro léčbu onemocnění jater, střev a slinivky břišní. Nedostatek způsobuje chudokrevnost.

 

KDE JEJ NAJDEME: hlavním zdrojem jsou živočíšné produkty, vejce, mléko, sýry. maso, vnitřnosti, ale taky rostlinná říše v podobě fermentovaných potravin jako tempeh a kvašená zelenina.

DDD: Dospělí 1 mcg

 

VITAMÍN C - KYSELINA ASKORBOVÁ

  • rozpustný ve vodě
  • nejvíc působí uvnitř buněk

posiluje vlásečnice a buněčné stěny. Důležitý při tvorbě kolagenu. Pomáha vstřebávaní železa z potravy. Skkvělá prevence před tvorbou šedého zákalu.

 

KDE JEJ NAJDEME:  citrusy, červená paprika, jahody, brokolice a ostatních druzích zeleniny a ovoce

DDD: dospělí 80mg/den

 

VITAMÍN D

  • rozpustný v tucích

důležitý pro tvorbu kostí. Důležitý i při hojení zlomenin. Ovlivňuje metabolismus vápníku. jeho neodstatek je je kritický hlavně v dětství, kdy dochází k neodstatečnému vývoji chrupavek a kostí. Přebytek zbůsobuje vyplavování vápniku z kostí.

 

KDE JEJ NAJDEME: převážnou většinu denní dávky získáme ze slunečního záření 80% denní potřeby. Rybí tuk, játra, vejce, mléčné produkty.

DDD: dospělí 5-10mikrogramů

děti 10 mikrogramů

těhotné ženy 10 mikrogramů

 

VITAMÍN E

  • rozpustný v tucích
  • nejdůležitější antioxidant

významným způsobem chrání srdeční svalovinu. Prevence srdečně-cévných onemocnění. Nedostatek je spojen s poruchov vstřebávaní nebo distribuce tuků jako například cystická fibróza nebo u pacientů po resekci střeva. U novorozenců může neodstatek vyvolat anémii.

 

KDE JEJ NAJDEME: oleje lisované za studena, mandle, ořechy, tuk z lososa a tuňáka, listová zelenina. Vitamin E se ničí během vaření a mražení.

DDD: 10mg/den

 

VITAMÍN K

  • rozpustný v tucích
  • podpora srážení krve

jeho neodstatek způsobuje zpomalení srážení krve a tedy větší krvácivost. Ndbytek způsobuje rozpad červených krvinek - hemolýzu.

 

KDE JEJ NAJDEME : vitamín K existuje ve dvou formách:

1. K1 - se nachází v zelení lisotvé zelenině - salát, špenát

2. K2- tvoří se v tenkém střevě střevními bakteriemi / přibližně polovina denní spotřeby /.

Neodstatek býva způsoben, poruchami metabolismu, zhoršenou funkcí jater a celiakií. Pokud konzumujeme nadbytek cukru a různých sladkostí nebo užíváme natibiotika, vystřebavání tohoto vitamínu se snižuje.

KDE JEJ NAJDEME:  listová zelenina

 

 


 

 

ZmM5NGV