» Saláty
Salát z červené řepy s kamutem

Kamut je prapůvodní druh pšenice a odlišuje se od jiných druhů obilí v jednom zásadním kroku – neprošel procesem takzvané hybridace či genetických úprav. Díky vynechání tohoto kroku má tak kamut vysoký obsah živin a zachoval si své původní vlastnosti. Také oproti pšenici mají zrnka kamutu dvojnásobnou velikost a větší množství živin.

Největším plusem kamutu je, že obsahuje až o 20-40 % více bílkovin než běžná pšenice, proto má daleko větší energetickou hodnotu a také více zasytí. Mezi nejdůležitější prvky obsažené v kamutu patří selen, což je látka fungující jako antioxidant. Likviduje tak volné radikály a snižuje tím riziko vzniku rakovinových buněk.  Má také antioxidační účinky, podporuje srdce a cévy, chrání zrak a podporuje imunitu.

Další důležitou látkou je zinek a hořčík. Zinek stejně jako selen posiluje naši obranyschopnost a imunitu. Mimo jiné reguluje hladinu cukru v krvi a podporuje naši regeneraci a rekonvalescenci. Proto je kamut vhodný pro lidi, kteří jsou často fyzicky vytíženi.  Hořčík je naopak velice prospěšný pro nervový systém, pomáhá odstraňovat svalové křeče a migrenózní bolesti hlavy, působí jako prevence proti vzniku ledvinových kamenů a celkově se podílí na udržení dobrého psychického stavu. Největší a dosti oceňovanou předností kamutu je, že je to nejméně alergizující potravina.

 

2x červená řepa

1 x střední jablko

tamari

med

quinoa

kamut

kamut musíme namočit přes noc. Druhý den ho uvaříme v tlakovém hrnci, hotový je cca za 45 minut.

Mezi tím si uděláme salát.

Nastrouháme syrovou řepu, oloupané jablko. Uvaříme si quinou. Vše smícháme a dochutíme Tamari omáčkou s medem.

Vmícháme uvařený kamut a podáváme jako přílohu nebo taky hlavní jídlo.

Díky vysokému obsahu bílkovin v kamutu, nás tento salát krásně zasytí.

Dobrou chuť

Luštěninový salát

Další z řady luštěninových receptů.

červené fazole

ledový salát

sušená rajčata

paprika

semínky dle chuti - sézam, slunečnice, konopí.

lněný olej

balsamico

sůl nebo umeocet

Fazole si namočíme den předem, každý má jiný recept na vaření fazolí, já fazole několikrát proplachuji a před vařením je dám opět do čisté vody. Odstraníme tak kyselinu fytovou,která tělu odebírá minerální látky.  Vařit můžete v tlakovém hrnci nebo taky běžným způsobem. Osobně  mám ráda ten běžný způsob, vaříme odkryté, aby nadýmavé látky mohly s párou odejít. Je vhodné přidat bazalku pro lepší stravitelnost. Solíme cca po půlhodině vaření.

Mezi tím si nakrájíme ledový salát,sušené rajčata. Druh papriky nechám na Vás ,já mám ráda když je jídlo barevné, takže tady bych použila žlutou, není to jen pro hezký vizuální efekt, ale taky pro rúznorodé prospěšné látky obsažené v zelenině.

Nakonec všechno společně smícháme, přidáme lněný olej, který je úžasný pro svůj přirozený obsah Omega- 3 kyselin a E vitamínu. Můžete dochutit solí nebo umeoctem, přidáme pár kapek tmavého balsamica a  nasypeme semínka.

Dobrou chuť :-)

Salát z mungo klíčků

Mungo fazole jsou z nutričního hlediska velmi významný zdroj bílkovin a vitamínů. Jsou výborným zdrojem vápníku, hořčíku, draslíku, kyseliny listové, vitamínů a vlákniny .

Náklíčené mungo koupíte dnes už téměř všude , já osobně preferuji domácí klíčení. Mungo fazole namočíte  nelépe přes noc, druhý den vodu slijete, kdo nemá doma misku na klíčení může použít můj dřívějjší způsob, kdy jsem ještě vlhké fazolky vysypala na tác s bavlněnou utěrkou, přikryla potravinovou fólií, přibližně 2x denně jsem fazolky propláchla přes utěrku a zasa přikryla potravinovou fólií, klíčení trvá ca 2 dny. Potom je nejlepší fazolky hned použít nebo max 2 dny skladovat v lednici. Po delší době skladování začínají být  fazolky nahořklé.

Dále budeme potřebovat:

římský nebo ledový salát

papriku

sušená nebo čerstvá rajčaty, záleží od sézony, přes zimu požívám raději ta sušená.

sůl nebo umeocet

lněný olej

koření tatziky může, ale nemusí být

Klíčky smícháme společně se salátem, paprikou a rajčaty. Dochutíme lněným olejem,umeoctem a tatziky kořením. Podáváme vždy čerstvé.

Tento salát mám ráda se žitnou plackou, kterou připravíme z celozrnné žitné mouky, vejce a vody. Konzistence jako na palačinky, do těsta přidáme sůl. Postup stejný jako když děláme palačinky.Upečenou žitnou placku můžeme potřít česnekem, krásně  zvýrazní chuť jídla . Velmi chutná kombinace, za sebe doporučuji.

Dobrou chuť


NÁZORY A DOTAZY NÁVŠTĚVNÍKŮ

Salát z červené řepy

Budeme potřebovat

červenou řepu

jablka

mrkev

sézam

kukuřičný nebo jiný sirup případně xylitol / xylitol je zdravá náhrada cukru/

červenou řepu nevaříme do salátu je nelepší čerstvá, očistíme, řepu, jablka i mrkev.

Vše nastruháme nadrobno, pokuď máme sladká jablka a mrkev není vůbec potřeba doslazovat. Vše společně smícháme a necháme chvíli uležet, chutě se krásně propojí, Přidáme sézam.

 

Těstovinový salát s ďobáčky

Těstovinový salát

tento salát je vhodný jako hlavní jídlo.

1 balení Ďobáčku / marinované sójové maso / zakoupíme v zdravé výživě

kukuřičné těstoviny / nebo těstoviny dle chuti /

barevné papriky

okurka

sušená rajčata

lněný olej

sójová omáčka Tamari

Těstoviny uvaříme. Ďobáčky a zeleninu nakrájíme nadrobno. Vše smícháme dohromady zalejeme lněným olejem a balsamicem.

Dochutíme sójovou omáčkou.

Dobrou chuť :-)

Hlávkový salát s hořčičnou zálivkou

Většinou známe hlávkový salát s octovo-cukrovou zálivkou případně ještě navíc smetana. Všechny tyto zbytečné věci pro nás organismus vynecháme a uděláme si hořčičnou zálivku.

1 hlávkový salát

barevne papriky

kremžská hořčice

med

olej

voda citron

Hlávkový salát pořádně umyjeme, papriky nakrájíme nadrobno.

Připravíme si hořčičnou zálivku

2 lžíce křemžské hořčice smícháme s lžící oleje a lžící medu. Množství je pouze orientační, řiďte se svou chutí.

Zředíme vodou a šťávou z půlky citronu. Nalijeme na salát a podáváme.

Tato zálivka je vhodná na jakýkoliv salát.

Brokolicový salát

Tento chutný salát jsem si vymyslela, protože mi moc chutná čerstvá, syrová brokolice.

Budeme potřebovat.

brokolici

černé fazole

klíčky vojtěšky

ředkvičky

semínka

sójový jogurt

balsamico

umeocet

Do salátu používám syrovou brokolici. Komu nechutná v syrovém stavu, doporučuji ohřát na páře cca 5 minut.

Brokolici nakrájíme na malé kousky, přidáme předem uvařené černé fazole, ředkvičky, klíčky vojtěšky. Směs ochutíme umeoctem nebo solí a balsamicem. Nakonec zamícháme se sójovým jogurtem a nasypeme semínka podle chuti. Nejlepší je asi sézam nebo konopná semínka.

Dobrou chuť



 

NjFkN