» Minerály
Minerály

Minerály jsou v těle obsaženy v malých množstvých -  celkově tvoří cca 4 procenta tělesné váhy. Tyto anorgamnické látky jsou důležité pro celou řadu životních procesů, jsou nedílnou součástí struktury antioxidačních enzymů. POZOR nemají antioxidační efekt.

1. enzym Glutathinperoxidáza - její sučástí je selen

2. Superoxiddismutáza - sučáatí je zinek, měď, a mangan

 

Některé minerály se účasní na prevenci rakoviny jako například selen, osteoporózy / vápnik s hořčíkem / , a mnoha jiných choronických chorob.

Naše tělo se je nedokáže vytvořit stejně jako vitamíny. Na základě jejich množství v našem těle je rozdělujeme do dvou kategorií:

MAKROPRVKY: vápník, hořčík, chlor, fosfor, draslík, sodík, síra

MIKROPRVKY

 

HOŘČÍK

účasní se na tvorbě energie, hraje důležitou roli při nervových funkcích a svalové relaxace. Důležitý při tvorbě kostí a zubů. Společně s vápníkem a draslíkem reguluje srdeční rytmus a krevní sráženlivost. Pomáha při tvorbě a využití inzulínu. Může pomáhat jako prevence před vznikem cukrovny II.typu. Uvolňuje svaly, takže je skvělým doplňkem při sportovní činnosti a chronické únavě.

KDE JEJ NAJDEME? celá zrna, luštěniny, ořechy, pivovarské kvasnice, tmavozelená listová zelenina, kakao, čokoláda, korýši, měkkýši.

DDD: dospělí 300mg denně

 

DRASLÍK

Třetí nejčastěji zastoupený minerál v těla. Pomáha společně s dalšími minerály nést nervové vzruchy a regulují srdeční tep a tlak. Udržování množství tekutin v buňkách. Podporuje přeměnu krevního cukru na glykogen. Je přirozením diuretikem, takže pomáha odstraňovat z těla škodlivé látky a zplodiny metabolismu.

KDE JEJ NAJDEME :  čerstvé ovoce a telenina, drůbež a mléčné produkty

DDD: 2,5 - 3,5 g dospělí

Brambory jsou bohatý zdroj draslíku, ve vodě při vaření však ztrácejí až 50% draslíku kdyžto vařením v páře hen necelých 6%

 

VÁPNÍK

jeden z nejznámějších a nejužívanějších minerálů. Ve stravě ho býva nedostatek. Pozor to ale neznamená, že vápník je neodstatkový minerál, právě naopak. Důvodem nadbytku je obsah vápnitých solí použivaných jako aditiva.

Vápník je doučástí kostí a zubů, kterým pomáhá zajišťovat tvar a pevnost. Relativně málo je ho obsaženo v krevní plasmě. je nezbytný pro správnou krevní sráženlivost, hojení ran a činnost svalů.

KDE JEJ NAJDEME: zdroj vápniku jsou smaozřejmě mléčné výrobky, avšak vápník v mléčných výrobcích je vázaný na sírnaté amynokyseliny, co v praxi znamená oro nás hodně malou biologickou využitelnost. Jednoduše vápník z mléčných vyrobků je pro nás nepoužitelný.

raději se tedy budemu sustředit na zdroje jako je mák, případně mléko z máku kde je velico dobře využitelný vápnik společně s hořčíkem, potom mandle, fíky, rybí konzervy, vaječný žloutek.

DDD: dospělí 800mg na den

 

ŽELEZO

70% železa v lidském těle je obsaženo v červeném krevním barvivo hemoglobinu, který je součástí červených krvinek. 4ervené krvinky zajišťují přenos kyslíku z plic do ostatních tkání. 15-30% železa v těle je tzv. zásobní železo, které je vázáno na bílkoviny. Nedostatek železa způsobuje anémii.

KDE JEJ NAJDEME: maso, vnitřnosti, fazole, čočka, meruňky, švestky, oříšky a mandle.

Dostatečný přísun železa umocníme vytamínem C.

Naopak mnoho látek snižuje vstřebávaná železa jako jsou například čaje, káva, užívaní antacid

DDD: dospělí 14mg na den

 

FOSFOR

hned po vápniku druhý nejčastější minerál v našem těle. 85% v kostech a zubech, zbytek je rozdělen v krvi a některých tkáních. Spolupracuje s vápníkem na tvorbě kostí a udržování zdravého chrupu. je sočástí adenosintrifosfátu / ATP/ ,což je látka, která dodáva energii do všech tělesných buněk. Neodstake fosforu je vzácný.

KDE JEJ NAJDEME: je ho dostatek ve stravě

DDD: 800mg na den

při popáleních je je zvýšený příjem nutný pro rekonvalescenci

 

CHROM

Podpora využití inzulínu. Právě dostatečný příjem chromu může zabránit cukrovce u lidí s rezistencí na inzulin. Pravidelný příjem chromu může také snižovat hladinu špatného cholesterolu a triglyceridů v krvi.

KDE JEJ NAJDEME: celozrnné potraviny, švestky, ořechy, kvasnice a mořské produkty

DDD: 120mcg na den

 

JOD

v našem těle má pouze jedinou funkci- je životně důležitý pro štítnou žlázu k tvorbě tyroxinu / hormon, který řídí látkovou výměnu všech tělesných buněk /. Štítná žláza ovlivňuje růst dětí, reprodukci, funkci nervů, štěpení bílkovin a tuků, růst nehtů a vlasů.

KDE JEJ NAJDEME: mořské produkty jsou nejbohatším zdrojem

DDD: mcg na den

 

ZINEK

esenciální minerál, který je součástí více než 300 enzymů důležitých pro hojení ran, růstu, uchování plodnosti a syntézu bílkovin. pomáha při dělení buněk, ochraňuje zrak, zvyšuje imunitu a chrání před volnými radikály. Používa se při léčbě akné, oslabené imunitě, benigní hyperplázii prostaty, prostatitidě.

KDE JEJ NAJDEME: vejce, maso, ústřice, mořské plody, tofu a pšeničné klíčky

 

KŘEMÍK

esenciální stopový minerál. Nezbytný pro fungování buněk a tkání a syntézu vitamínu B1. Kontroluje přenos nervových impulsů. Přispívá k posílení kostí, nezbytný pro růst vlasů, nehtů a zubů-Tzv. minerál krásy - chrání kůži před ochabováním

KDE HO NAJDEME: jablka, pomeranče, třešně, mandle, rozinky, syrové zelí, cibule, karotka, čekanka, lilek, dýně, červená řepa, okurka, ryby, med a zrna.

 

SODÍK

sočást mimobuněčné tekutiny. Důležitou roli sodíku je udržování osmotického tlaku tělesných tekutin. takto se chráni organismus před ztrátou tekutin. Nadbytek sodíku vyvoláva zadržování vody, to může vyústit ve vysoký krevní tlak. Může též dojít k poškození povrchu žaludku.zvýšené lámovosti kostí / tźvýšené vylučování sodíku je spojeno se zvýšeným vylučováním vápniku / a tvorbě ledvinových kamenů.

Deficit se projevuje bolestmi hlavy, zvracením, svalovou slabostí, křečemi.

 

SELEN

Důležitá látka v obraně proti nemocem. Selen je silný antioxidant. Látka vhodná v boji proti rakovině.  Je důležitý pro dobrý stav imunity a k obraně organismu proti bakteriálním a virovým infekcím. Prevence šedého zákalu a makulární degenerace. Je nutný pro správný růst a plodnost. Hraje důležitou roli v předávaní nervových impulzů z CNS.

KDE JEJ NAJDEME: para ořechy, mořské produkty a maso

DDD. 65 mcg den

POKUD BUDETE UŽÍVAT VITAMÍN E , VÝRANĚ TÍM ZVÝŠÍTE ÚČINEK SELENU

 

MzQ4N